Page content

article content

Tip nr 7: Benoem bij iedere maatregel de meerwaarde voor de opdrachtgever

HOGER DOEL
In bijna elk plan staan maatregelen. Er staat beschreven wat de maatregel doet, soms wie hem treft en wanneer. Minder vaak wordt beschreven wat het effect dan van deze maatregel is. Oftewel, wat heb ik er als opdrachtgever aan? Nog zelden wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te vertellen welk hoger doel je met een maatregel dient. Deze kans noemen wij de meerwaarde.

VERSCHIL TUSSEN EFFECT EN MEERWAARDE
Tip 4 ‘Benoem het effect van iedere maatregel’ lijkt erg op deze tip, maar is toch wezenlijk anders. Het effect van een maatregel is wat je als opdrachtgever aan de maatregel hebt. Je legt dus het directe voordeel uit.

VOORBEELD
We nemen de volgende maatregel: “Wij zetten een omgevingsmanager in.” Mogelijk effect hiervan is: “Onze belanghebbenden blijven op de hoogte van de bouwwerkzaamheden.” Een voorbeeld van een meerwaarde bij de strategie van snel opleveren is: “We borgen dat er geen vertraging ontstaat door het indienen van bezwaren door belanghebbenden.” Een voorbeeld van een meerwaarde bij de strategie van ontzorgen is: “Opdrachtgever hoeft maar beperkt energie in de omgeving te steken, omdat wij het omgevingsmanagement leiden.”

MEERWAARDE WORDT VAAK VERKEERD GEBRUIKT
Veel planschrijvers spreken van meerwaarde, maar beschrijven in feite het effect. Meerwaarde gaat een slagje dieper. Maak in je plan gebruik van de gelegenheid om te vertellen welk hoger doel jouw maatregel dient. Zo geef je meer vorm aan je strategie en raak je de lezer.

ZELF GOEDE MEERWAARDES SCHRIJVEN?
Om er zeker van te zijn dat jouw plan genoeg meerwaarde heeft, helpt Inter Tender Consult je graag met een review. We geven opties tot verbetering en zorgen dat ‘jouw’ meerwaarde steeds goed staat omschreven. Interesse? Mail dan naar info@intertenderconsult.nl of bel ons op 085 – 021 2994